پورتال جامع صبا - مطالب ارسال شده توسط 4x5

پورتال جامع صبا
فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
تبلیغات هزینه نیست!

تبلیغات هزینه نیست

تبلیغات

دانلود رایگان سریال همگناه

دانلود رایگان سریال دل

روش درست تربيت و پرورش نوزاد (كودك)

روش درست تربيت و پرورش نوزاد (كودك)

موفقيت در زندگي فردي، خانوادگي، اجتماعي را مي توان به بهاي ارزان پيروي از قوانين زندگي و نظم اشياء به دست آورد. بايد پذيرفت: بر خلاف حقيقت، واقعيت و طبيعت زندگي كردن بدون تنبيه نمي ماند.

با بياني ساده: اگر از فرزند خود ادب مي خواهيم، بايد خود مودب باشيم و محيط خانواده و اجتماع را با استفاده از كلمات مؤدبانه، درست، زيبا، و با محبت

 «گل باران كنيم» و گفتاري غير از اين براي كودك ناآشنا و غير قابل تحمل و استفاده باشد.

اگر نظم مي خواهيم: بايد اول خود منظم باشيم. درك اهميت نظم و ضرورت تنظيم برنامه، براي رسيدگي منظم و به موقع به احتياجات نوراد (كودك) و در موارد ديگر زندگي عادي، سبب خواهد گرديد تا مادران و پدران با آرامش متانت و محبت رفتار نمايند. اجتناب از شتاب و بداخلاقي، از نتايج مفيد تنظيم برنامه، و استقرار نظم در محيط خانه مي باشد.

روشنایی در محیط کار

روشنایی در محیط کار

 بدون شک یکی از مهمترین حواس انسان حس بینایی است. در دوران قدیم مردم بیشتر اوقات خود را در فضای باز می گذارند و از نور خورشید استفاده می کردند ولی امروزه با پیشرفت صنعت و لزوم فعالیت انسان در شیفت های مختلف ، انسان بیشتر اوقات خود را در محیطی می گذراند که حتی در طی روز با نور مصنوعی روشن می شوند. بنابراین طراحی صحیح سیستم روشنایی جهت تامین نور کافی اهمیت خاص پیدا می کند. در غیر اینصورت اثرات سوء آن بصورت خستگی چشم ، سر درد ، نقص بینایی و افزایش حوادث ناشی از کمبود نور یا درخشندگی و چشم زدگی میکند. بطورکلی روشنایی خوب بازدهی و راندمان کار کار را بالا برده و با کاهش حوادث ناشی از نور نا کافی به ایمنی کمک کرده و حتی می تواند زندگی خود را نجات دهد. از این رو تامین صحیح روشنایی، وظیفه ای سنگین بر عهدة مدیران و مسئولین می باشد. با توجه به نکات بالا یک کارفرما بایستی بداند هزینه ای را که برای تامین روشنایی مناسب در کارگاه تخصیص می دهد. نه تنها به هدر نخواهد رفت بلکه چندین برابر سود خواهد داشت مثلا در کارگاهی در امریکا، در عرض یکسال با پرداخت 5000 دلار برای تغییر و اضافه کردن چراغها و 2800 دلار اضافه پرداختی برق توانسته است تعداد سوراخ و حوادث را از 425 مورد به 170 مورد کاهش در صد و مخارج درمان و پرداخت خسارت و سوانح را از 15 هزار دلار به 6 هزار دلار تقلیل دهد.*

روشهای پیشگیری از اضطراب امتحان

روشهای پیشگیری از اضطراب امتحان

اضطراب امتحان

منظور از اضطراب نوعی حالت هیجانی ناخوشایند و مبهم است که با پریشانی، وحشت، هراس، تپش قلب، تعرق، سردرد، تکرر ادرار و تشویش همراه است، اما امتحان از نظر تعریفی می توان گفت نوعی ارزشیابی است که طبق اصول معینی انجام می گیرد و وسیله ای است برای توصیف و اندازه گیری تغییر رفتار دانش آموزان در جهت اهداف آموزش و پرورش و کمک به بهبود یادگیری آن ها.

برخی از دانش آموزان در هنگام امتحان دچار تشویش شدید می شوند و ضربان قلبشان تند می زند، دست هایشان می لرزد، عرق می کنند و احساس می کنند که ذهنشان خالی شده است. وقتی که سوالات امتحانی را می خوانند احساس می کنند گیج شده اند و منظور سوال را متوجه نمی شوند و احساس می کنند که همه آن چیزهایی را که خوانده بودند فراموش کرده اند در نهایت بعد از این که فشار زیادی به ذهن خود می آورند یا سوال را بدون پاسخ رها می کنند و یا پاسخ بی ربط و نادرستی می نویسند. در این جا آن ها به اهمیت امتحان و عدم موفقیت خود می اندیشند و همین افکار اضطراب آنان را بیشتر می کند.

روشهايي اجرايي كار تئاتر با كودكان و نوجوانان

روشهايي اجرايي كار تئاتر با كودكان و نوجوانان

بطور كلي دو روش عمده براي كار تئاتر با كودكان و نوجوانان وجود دارد:

الف)  روش كار با « متن آماده نمايشي» يا ( نمايشنامه )

ب ) روش كار « بديهه سازي» يا « نمايش خلاق»

برنامه ها و شيوه كار اين دو روش با يكديگر تفاوتهاي اساسي دارد و نتايج حاصله نيز طبعاً متفاوت است. همانطور كه از عنوان پيداست در روش كار با متن آماده نمايشي، معمولاً نمايشنامه مكتوب و اصطلاحاً «متن» نمايش، به صحنه كشيده مي شود؛ اما در روش بديهه سازي   يا نمايش خلاق، نمايش از صحنه به متن كشيده مي شود و هركدام از اين روشها براي اجراي خود، نيازمندي ويژگيهاي خاصي هستند و قابليتهايي دارند كه در اينجا به بررسي مختصر آنها مي پردازيم:

مقاله در مورد عوامل مؤثر در ايجاد آسيب هاي اجتماعي

مقاله در مورد عوامل مؤثر در ايجاد آسيب هاي اجتماعي

مطالعات انجام شده در ارتباط با آسيب هاي اجتماعي، عوامل زير را منشاء بسياري از انحرافات اجتماعي قلمداد نموده اند. در اين بخش هر يك از عوامل به اجمال مورد بررسي قرار مي گيرد:

نابرابري هاي اقتصادي و اجتماعي 

اختلافات طبقاتي هر جامعه، افراد را در موقعيت هايي قرار مي دهند كه نمي توانند نقش هاي اجتماعي مناسب خود را بيابند و موجب اختلاف در هنجارهاي اجتماعي مي شود. در نتيجه، ستيزه هنجارهاي اجتماعي، تفاوت معيارها را به وجود مي آورد و عدم تعهد به معيارها و ترديد در اصالت آنها، عدم پايبندي به قوانين را ايجاد مي كند كه اين به نوبه خود تضادهاي اجتماعي را افزايش مي دهد. درون اين تضاد، كشش به سمت انحرافات اجتماعي وجود دارد. 

فقر مادي خانواده

در مطالعات علمي نشان داده شده است كه فقر مبنا و اساس انحرافات اجتماعي است. از آن جايي كه بيشتر مجرمين، معتادين به مواد مخدر و الكل، مبتلايان به امراض رواني و اشخاصي كه اقدام به خودكشي مي نمايند، از طبقات پايين اجتماعي بوده اند در عصر حاضر از فقر به عنوان عامل عمده انحرافات اخلاقي ياد شده است. ارتكاب جرائم طبقات فقير از شكافي كه بين خواسته هاي جوانان آن طبقه با آن چه كه در دسترس آنهاست، سرچشمه مي گيرد. عمده ترين علت انحرافات اخلاقي طبقه فقير نتيجه فشارهاي حاصله از شكست در رسيدن به هدف هاي معين است.

مقاله در مورد رويکرد توافق ذهني

همانگونه که ذکر آن رفت يکي از رويکردهاي اصلي پرورش اخلاقي به نام رويکرد همساني يا توافق ذهني ريشه در افکار اخلاقي کانت دارد که سردمدار اصلي و معاصر آن «لارنس کلرگ»است که پرورش اخلاقي به ويژه از نظر «روش شناسي »  مديون آن است.

الف)پرورش اخلاقي مبتني بر اصول و قواعد:

در پرورش اخلاقي مشتق از همساني يا توافق ذهني ،پرورش بر بمناي شماري از قواعد اخلاقي است که ماهيتاً مطلق و غير قابل تغيير است. به اين اعتبار کانت و پيروان او در پرورش اخلاقي «مطلق نگر»  ناميده مي شوند. کولبرگ نيز متاثر از اين نظام اخلاقي در بررسي اخلاق روش رشدي شناختي  را پيشنهاد کرده است که به ترتيب از اخلاق دگر پيروي به  جانب اخلاق «خود پيروي»  که فرد طي سه سطح و شش مرحله تحول اخلاقي،به ترتيب اين مراحل را پشت سر مي گذارد و در بالاترين حد رشد ،به صدور احکام اخلاقي بر اساس قوانين مطلق و جسماني از طرف فرد منجر مي گردد.(کولبرگ،1984)

در اين شيوه از پرورش اخلاقي که متاثر از رويکرد توافق ذهني است ،برانگيختن تفارض هاي اخلاق مرتبط با موقعيت هاي زندگي ،ارائه شيوه هاي تفکر مربوط به مراحل بالاتر تحول اخلاقي ،توجه شاگردان به نارسايي ها و نقايص تفکر خود،از روشهاي متعارف آموزش اخلاقي به شيوه رشدي-شناختي کلبرگ است. 

مقاله در مورد راهکارهای آمادگی و مهارت در نوشتن

مقاله در مورد راهکارهای آمادگی و مهارت در نوشتن

آیین اسلام هدف کلی خود را انسان سازی در عالی ترین سطح دانسته است و شاید از همین روست که خداوند متعال رفتار و کردار پیامبر بزرگوار را برای  همه جهانیان الگو و اسوه قرارداده چنان که خداوند در قرآن کریم (سوره احزاب آیه 21) می فرمایند:

«لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه» آن حضرت از عالی ترین تجلیات خلقی و روحی انسانی برخوردار بودند.

رسول خدا- صلی الله علیه و آله و سلّم- در کتاب نهج الفصاحه می فرمایند: «در روز رستاخیز هیچ عمل و رفتاری ارزشمند تر از خلق خوب و نیکو نیست.

فروش ویژه انواع ساعت با تخفیف استثنایی

فروش ویژه انواع ساعت با تخفیف استثنایی

ليست صفحات
تلگرام آپارات نماشا  آندروید  ارسال پیام تماس با ما تبلیغات خوراک  سایت نقشه سایت فروشگاه